Nalatigheid of niet: een voorbeeld

Door Zwerver op maandag 20 juni 2011 17:10 - Reacties (18)
Categorie: -, Views: 5.772

Mensen die me volgen op Twitter en/of Facebook weten het waarschijnlijk, een tijdje geleden zijn zowel de PIN-code als de portemonnee van mijn vriendin gestolen. Ondanks een snelle blokkade-actie van onze kant is het de dieven toch gelukt om een aardig bedrag van de rekening af te halen.

Natuurlijk hebben we aangifte gedaan en direct een beroep gedaan op de mogelijkheid om wegens misbruik van pas en PIN-code het geld terug te krijgen. Voor diegenen die niet meer willen weten, ja we hebben uiteindelijk het geld, min het eigen risico van 150 euro, teruggekregen. Voor diegenen die willen weten waarom ik deze blogpost schrijf, lees even verder.

Nadat we aanspraak hadden gemaakt op de verzekering (want dat is het) die op de bankpas en bankrekening zat, bleek dat het toch niet zo gemakkelijk is. Wat wil namelijk het feit, mijn vriendin had haar pas in haar portemonnee en die zat weer in haar rugtas, op haar rug. Dit werd als 'grove nalatigheid' getypeerd. Uiteraard werd dit door ons niet geaccepteerd en we hebben de Bank maar eens gebeld.

Ik ga hier niet het hele gesprek woord voor woord weergeven, maar het kwam erop neer dat de zin "Ik heb mijn PIN-code niet (correct) afgeschermd toen ik hem invoerde" op het procesverbaal behoorlijk bijdroeg aan de 'grove nalatigheid'. Dus een bankpas in een portemonnee in een rugzak en het niet goed afschermen van je PIN-code is 'grof nalatig'. Volgt u het nog? Ik ook tot hier.

Maar op mijn navraag wat er dan niet als "grove nalatigheid" wordt aangetoond kreeg ik een antwoord wat ik niet volg:

* Een bankpas in een portemonnee in een kontzak: Niet nalatig
* Een bankpas in een portemonnee in een binnenzak: Niet nalatig
* Een bankpas in een portemonnee in een handtas: Niet nalatig

Met andere woorden, alleen die specifieke rugzak is nalatig en dan nog wel een grove ook. De reden hierachter is dat je bij de rugzak de portemonnee (met bankpas) niet binnen je gevoelssector hebt zitten. Een hand aan je kont/binnenzak/handtas voel je, een hand in je rugzak niet. De vraag of de afgekeken PIN-code hier nog invloed op heeft werd negatief beantwoord.

Tot zover een mooi voorbeeld over nalatigheid. Rest me nog te zeggen dat wij door het doorvragen toch ons geld teruggekregen hebben, ondanks dat het eigenlijk (zelfs volgens de geschillencommissie) niet had gehoeven.

Volgende: Beste Geert 08-'11 Beste Geert
Volgende: Psychologie van de koude grond, schuldvraag deel 2 10-'08 Psychologie van de koude grond, schuldvraag deel 2

Reacties


Door Tweakers user AMD1800, maandag 20 juni 2011 17:20

Net of je niet merkt dat er iemand aan je rugzak loopt te vroeten. Volgens mij merk je dat eerder dan dat iemand even je portemonnee uit je kontzak haalt. Iets uit een rugzak halen duurt langer en valt meer op. Snap echt niks van de redenatie van die bank.

Door Tweakers user Blokker_1999, maandag 20 juni 2011 17:29

Maar als je sommige handtassen ziet, zijn net reiskoffers. En vrouwen laten hun handtas ook vaak op de grond staan, zit ie ook niet meer in je gevoelssector.

En als deze in een binnenzak zit maar je hebt de jas of whatever niet aan. Is het dan wel of niet nalatig? Mijn GSM is zo ooit gestolen, jas aan het haakje in de trein, man 1 rij verder heeft hem gestolen. En ergste van al, heb het zelfs gevoeld maar niet tijdig gereageerd.

Door Tweakers user Salandur, maandag 20 juni 2011 17:50

niet nalatig bij binnenzak of kontzak, broekzak etc ben ik mee eens, maar als ie in je rugzak zit en je bent dan nalatig dan dient dat ook te gelden voor een handtas. ik zal in het vervolg maar eens wat beter op gaan letten als ik mijn pincode in ga tikken. gelukkig nog nooit een pas kwijtgeraakt.

fijn voor jullie dat jullie het grootste gedeelte van het geld weer terug hebben...

Door Tweakers user Patriot, maandag 20 juni 2011 18:20

Met andere woorden, zeggen dat de portemonnee in je achterzak zat en je je hand altijd volledig over het toetsenbord houdt bij het pinnen.

Door Tweakers user HyperBart, maandag 20 juni 2011 18:46

Euhm... Imho had je zelfs nooit iets moeten terugkrijgen... PIN-code en bankpas bewaar je nooit samen... Dat op zich is al een grove nalatigheid en als ik bij die bank werkte als persoon die dit soort zaken behandelde zou ik de brief gestuurd hebben die iedere **** met een bankkaart krijgt waarin duidelijk staat dat je die twee nooit samen mag bewaren...

Tof voor je dat je geld krijgt, dat wel, laat ook eens zien dat banken het anders kunnen...

Door Tweakers user Roytoch, maandag 20 juni 2011 18:49

HyperBart schreef op maandag 20 juni 2011 @ 18:46:
Euhm... Imho had je zelfs nooit iets moeten terugkrijgen... PIN-code en bankpas bewaar je nooit samen... Dat op zich is al een grove nalatigheid en als ik bij die bank werkte als persoon die dit soort zaken behandelde zou ik de brief gestuurd hebben die iedere **** met een bankkaart krijgt waarin duidelijk staat dat je die twee nooit samen mag bewaren...

Tof voor je dat je geld krijgt, dat wel, laat ook eens zien dat banken het anders kunnen...
Ik lees nergens dat ze die samen had? Alleen dat ze aangaf dat ze niet haar hand over het toetsenbordje van de pinautomaat legt. Iets wat wel aan te raden is inderdaad :)

Door Tweakers user Luuk1983, maandag 20 juni 2011 18:52

Volgens mij zat de pincode en pas niet bij elkaar in dit geval. PINcode is afgekeken (niet voldoende afgeschermd), waarna de pas gesloten is (uit rugzak).

Door Tweakers user MicGlou, maandag 20 juni 2011 19:01

AMD1800 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 17:20:
Net of je niet merkt dat er iemand aan je rugzak loopt te vroeten. Volgens mij merk je dat eerder dan dat iemand even je portemonnee uit je kontzak haalt. Iets uit een rugzak halen duurt langer en valt meer op. Snap echt niks van de redenatie van die bank.
Ach man, welnee... Weet je hoe vaak ik en mijn maten vroeger op school spullen uit de tassen van anderen konden halen zonder dat ze daar wat van merkten? Ik heb heel wat gratis pakjes shag op die manier buitgemaakt... Weet je hoe vaak mensen vergeten de rugzak goed te sluiten... of 'eventjes' onbeheerd achterlaten. Of je staat in een drukke trein/bus waar mensen de hele tijd tegen je aan lopen te rijden... een rugzak is het makkelijkst van allemaal.

Door Tweakers user hyptonize, maandag 20 juni 2011 19:05

Blokker_1999 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 17:29:
Maar als je sommige handtassen ziet, zijn net reiskoffers. En vrouwen laten hun handtas ook vaak op de grond staan, zit ie ook niet meer in je gevoelssector.
Blijkbaar vinden vrouwen het nodig om een portemonnee te hebben ter grote van een 24" scherm, en aangezien die in een tas moet, moet je daarvoor wel een handtas ter grootte van een hutkoffer hebben.

Vrouwen en logica...

Door Tweakers user zakkenjongen, maandag 20 juni 2011 19:59

Hoe is in godsnaam de pincode gestolen? Hebben mensen dat tegenwoordig nog op briefjes staan, of is je vriendin gewoon gestalkt?

Door Tweakers user Zwerver, maandag 20 juni 2011 20:26

kaiy schreef op maandag 20 juni 2011 @ 19:59:
Hoe is in godsnaam de pincode gestolen? Hebben mensen dat tegenwoordig nog op briefjes staan, of is je vriendin gewoon gestalkt?
AH spuimarkt, alwaar de mensen ongeveer dwars door elkaar heen moeten om bij een kassa te komen. Is ook praktisch onmogelijk om iemands PIN-code daar niet te zien....

Door Tweakers user Mythx, dinsdag 21 juni 2011 00:11

De spiegels die in veel winkels boven de kassa hangen helpen ook niet mee.
Deze zijn er eigenlijk voor de mensen achter de kassa om te zien of er niet nog stiekem iets in een winkelwagentje wordt meegesmokkeld.
Echter is het vrij makkelijk om de pincode van iemand af te kijken via zo'n spiegel. Het lukte mij bij een eerste poging al, laat staan als je er echt werk van maakt.
En nee, ik heb verder geen pinpas gestolen, ik wilde alleen weten of het inderdaad zo makkelijk was.

Door Tweakers user Eagle Creek, dinsdag 21 juni 2011 01:17

AMD1800 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 17:20:
Net of je niet merkt dat er iemand aan je rugzak loopt te vroeten. Volgens mij merk je dat eerder dan dat iemand even je portemonnee uit je kontzak haalt. Iets uit een rugzak halen duurt langer en valt meer op. Snap echt niks van de redenatie van die bank.
In een drukke plek merk je dat niet, zeg ik uit meermaalse ervaring.

Verder ben ik het er wel mee eens dat het nalatig is als je je PIN-code af laat kijken. Sommige mensen staan zo nonchalant bij die automaten, dat ik me afvraag hoe lang het duurt voor ze slachtoffer worden. En dan heb ik het uiteraard niet over automaten met camera's ed.

Door Tweakers user nhimf, dinsdag 21 juni 2011 08:52

Als iemand denkt dat je het merkt als een portemonnee uit je kontzak wordt getrokken, dan moet diegene eens voor de gein op een drukke dat met portemonnee door Amsterdam lopen (Koninginne dag is een goeie hiervoor).

Iemand heeft ooit eens een demonstratie gegeven hoe gemakkelijk en onopgemerkt het gaat. Wat hij deed was iemand op de schouder tikken en gelijk op hetzelfde moment de portemonnee uit de kontzak trekken.
En aangezien je een kontzakportemonnee meestal nogal opzichtig in een kontzak zit zou ik zeggen dat juist een gove nalatigheid is, terwijl je bij een rugzag niet weet wat er in zit...

Door Tweakers user Zwerver, dinsdag 21 juni 2011 10:32

Eagle Creek schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 01:17:
[...]


In een drukke plek merk je dat niet, zeg ik uit meermaalse ervaring.

Verder ben ik het er wel mee eens dat het nalatig is als je je PIN-code af laat kijken. Sommige mensen staan zo nonchalant bij die automaten, dat ik me afvraag hoe lang het duurt voor ze slachtoffer worden. En dan heb ik het uiteraard niet over automaten met camera's ed.
Zoals ik al aangaf eerder is het vaak praktisch onmogelijk om bij supermarkten goed je PIN-code af te schermen, helemaal bij drukke supermarkten met zogenaamde snelkassa's. Het enige wat snel aan die kassa's is, is de snelheid waarmee mensen de PIN-code weten af te kijken. Ik heb zelf een test gedaan aldaar, puur om te kijken of het wel mogelijk is om het goed af te schermen en je moet praktisch acrobaat zijn om je code af te schermen, hem in te tikken en niet ergens iemand de mogelijkheid te geven om het af te lezen.

Waar de banken overigens wel gelijk in hebben, is dat je de PIN-code niet in moet tikken als de kans bestaat dat men de PIN-code kan afkijken en dat je iemand vriendelijk moet vragen om een stap achteruit te doen als ze mee kunnen kijken. Dat je daarvoor in de meeste grote steden op z'n minst een pissige discussie als beloning krijgt, laten ze echter buiten beschouwing.

Door Tweakers user EvilWhiteDragon, dinsdag 21 juni 2011 12:59

HyperBart schreef op maandag 20 juni 2011 @ 18:46:
Euhm... Imho had je zelfs nooit iets moeten terugkrijgen... PIN-code en bankpas bewaar je nooit samen... Dat op zich is al een grove nalatigheid en als ik bij die bank werkte als persoon die dit soort zaken behandelde zou ik de brief gestuurd hebben die iedere **** met een bankkaart krijgt waarin duidelijk staat dat je die twee nooit samen mag bewaren...

Tof voor je dat je geld krijgt, dat wel, laat ook eens zien dat banken het anders kunnen...
Tof dat je het artikel ook goed leest .... :X

Door Tweakers user Qwerty-273, dinsdag 21 juni 2011 13:08

Zwerver schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 10:32:
je moet praktisch acrobaat zijn om je code af te schermen, hem in te tikken en niet ergens iemand de mogelijkheid te geven om het af te lezen.
Als tweaker zou je toch op een numpad blind moeten kunnen tiepen (zeker voor het aantal cijfers dat een pin code lang kan zijn). Andere hand er compleet overheen en blind tiepen. Op het groene knopje drukken om de transactie goed te keuren (en de display met het bedrag te lezen) kan je natuurlijk goed doen zonder het af te schermen.

Maar bij het gros van de mensen kan je het inderdaad als vijfde in de rij prima mee kijken. Ik ben dan wel zo'n persoon die de "per-ongeluk" vertoonde pin-code (ik let er niet op, en ga me ook niet in rare bochten wringen maar vaak zie je het toch) hard op na zeg zodat de intoetser misschien er over gaat nadenken.

Door emiel, donderdag 23 juni 2011 10:20

Ik ben wellicht wat lomp, maar van mij had je het geld niet terug gekregen. Je hebt gewoon twee fouten gemaakt, die makkelijk te voorkomen zijn. Het is vragen om moeilijkheden om je portemonnee in de rugzak te doen, dit zit inderdaad buiten de gevoelssector. Het meeste word gejat uit grote tassen, mensen merken niet als deze opengesneden worden.

Verder moet je jezelf aanleren om je pincode in te typen met de hand waarmee je intoetst volledig over de toetsen heen.

Reageren is niet meer mogelijk